Sikre skoleveje fra landsbyerne
Vore hovedsynspunkt er at først og fremmest skal de nuværende beboere i landsbyerne have sikre skoleveje for deres børn.
Dernæst betragter vi cykelstier til de bynære landsbyer som en investering i øget tilflytning, fordi det vil gøre landsbyerne til endnu endnu et attraktivt levested for tilflyttere fra især Århus området.
Cykelstier til Bjerringbro med sine skoler, gymnasium, foreninger og klubber kan blive afgørende for mange tilflytteres valg af bosted.

Cyklisme er godt for tilflyttere og folkesundheden

Cykelstier gør landsbyer attraktive
Cyklisme er bæredygtigt, giver motion og øger dermed folkesundheden. Vi ser især et stort behov for udflytning fra Århus-området af nyuddannede som søger beskæftigelse på Bjerringbros mange virksomheder.
Mange efterspørger netop landsbysamfund tæt på Bjerringbro.
Se trafikudvalgets lokale cyklismeprojekter her:
Hjermind-Lee
En sikker cykelsti vil skabe sikker skolevej for områdets børn og generelt gøre cyklisme attraktiv på ruten, give sammenhæng mellem Lee – Hjermind og Bjerringbro.
Den nuværende ringe busforbindelse, som kun er til stede på arbejdsdage og endda er reduceret på skolefridage og de stramme regler for skolebuskørsel gør behovet for forældre transport af børn og unge enormt, alternativt er nogle af børnene tvunget til at køre med rutebussen og komme for sent i skole.
Længde: 2 kilometer.
Markedsgade
Kommunen er i dagspressen citeret for at planlægge etablering af tre heller samt diverse afmærkning, som vil øge sikkerheden for fodgængerkrydsning af Markedsgade mellem Rema 1000 – Netto og Superbrugsen.
I den forbindelse bør der etableres cyklesti / cykelbaner fra Rundkørslen til Nordre Ringvej.
Relevant med besigtigelse.
Bedre koordinering
På den måde udnyttes opgravninger og ændringer af vejen videst muligt til at forbedre forholdene for cyklisme og fodgængere.
Eksempelvis ved omlægning/reparation eller ny etablering af kloak, vand, gas, el, bredbånd osv.
Brogade-Sahl
En sikker cykelsti vil skabe sikker skolevej for områdets børn og generelt gøre cyklisme attraktiv på ruten og give sammenhæng mellem Sahl og Bjerringbro. En bæredygtig løsning.
Længde: 2,9 kilometer
Brogade/Gudenåvej
Detaljer bør besigtiges med henblik på at udbedre problemet.
Skibelundvej
Store marksten som vejbelægning gør vejen uegnet for gang og cyklisme. Relevant for besigtigelse
Lovlig overvågning
Er det gjort lovligt? Besigtigelse ønskes.
2-1 på Busbjergvej
I forlængelse heraf ønsker vi, at Viborg kommune opfordrer Favrskov kommune til at færdiggøre cykelsti fra Hagenstrupvej til kommunegrænsen, så hele ruten fra Bjerringbro til den snarligt genetablerede Kællinghøl bro ad Busbjergvej kan foregå sikkert for cyklister og gående. Relevant for besigtigelse.
Længde: cirka 900 meter.
Nordre Ringvej
Især to udkørsler på nordsiden mellem Grundfos hovedbygning og Nørregade er risikable – og MEGET ubekvemme – at krydse på cykel. Besigtigelse relevant.
Cyklistforbundets ``Bjerringbro-gruppe``
I cyklistforbund-regi deltager ”Bjerringbro-gruppen” altså i regelmæssige samtaler med Viborg kommune om den overordnede forbedring og udvikling af cyklisme i hele Viborg kommune – som en del af også cyklisme-projekter regionalt og nationalt.
