Planlægning, indvielse og debat om p-pladser har fyldt i arbejdet med Niels Due Jensens Plads

 

Der støbes, bygges og knokles på livet løs for at gøre Niels Due Jensens Plads klar til indvielse på den anden side af sommerferien.

Arbejdet forløber planmæssigt – også selv om resten af Danmark har været lukket ned på grund af Corona-virussen.

Og selvom det er Grundfos, der betaler regningen, og Viborg Kommune der står med anlægsarbejdet, så har Bjerringbro Byforum spillet en central rolle i arbejdet med byens nye plads.

 

Kone nummer to

I første omgang ved at deltage aktivt i den følgegruppe der udtænkte og planlagde byens nye helhedsplan.

Dernæst gennem ugentlig sparring mellem Viborg Kommunes byplanlægger, Helle Graversen, og bychef Lars Christiansen.

”Jeg har tidligere kaldt Helle min kone nummer to, fordi vi taler så meget sammen, som vi gør. Vi er meget heldige at have en god kontakt på rådhuset, der gerne spørger os til råds og også gerne lytter til de råd, vi giver,” siger bychefen.

 

Time-P for butikkernes skyld

En af de ting, der er blevet sparret meget om gennem tiden, har været antallet af p-pladser. Dels antallet i det færdige projekt og dels antallet undervejs i byggefasen.

”Der er ingen tvivl om, at nogle af butikkerne har følt sig presset af den naturlige indskrænkning af p-pladser, der jo måtte komme, da byggeriet gik i gang. Men en god dialog med butikkerne og Viborg Kommune førte til tidsbegrænset parkering, hvilket har hjulpet en del,” fortæller Lars Christiansen.

 

Vi får en fantastisk plads

Bychefen glæder sig til, at pladsen står færdig på den anden side af sommerferien.

”Der er nok nogen, der lige nu har svært ved at forestille sig resultatet, når det hele flyder med beton og sand. Men de kan godt glæde sig,” siger Lars Christiansen.

Et af målene med pladsen er nemlig, at den skal være en oplevelse at besøge.

”Der skal oplevelser til for at trække folk ned til midtbyen i fremtiden. Og kan vi med en ny og spændende plads give borgerne en oplevelse og samtidig tilføre butikkerne nogle kunder, så er vi nået langt,” siger Lars Christiansen.